torsdag 8 januari 2015

21 månad: Spontanbesök på Huddinge Sjukhus

Flemingsbergs pendeltågstation
Ett givet utflyktsmål!
I förmiddags ringde jag till Huddinge och pratade med syster Kerstin bl.a. om min förkylning som inte vill ge med sig. Efter att hon konsulterat Dr Katarina ringde hon tillbaka och ville att jag skulle komma dit och ta en odling i näsan för säkerhets skull. Om det är bakterier behöver jag penicillin.

Det blev att pallra sig iväg på en liten utflykt - 3 timmars resa och 5 minuters provtagning. Tur att jag inte var uppbokad! Svar kommer efter helgen; hör jag inget är det virus, och då får förkylningen läka ut sig själv. Oavsett vilket så bad jag om recept på Rinexin så jag kan dämpa symptomen lite vid behov. Syster Kerstin lade in en snabbsänka på remissen för måndagens blodprov också.

Jag passade på att fråga om hepatit-immunitetsprovet som inte är taget eftersom ingen remiss skrivits. Dr Katarina menar dock att även om det finns lite immunitet kvar så är det inte ett fullgott skydd, så det är bara att gå och ta vaccinationerna. Jag gör det när förkylningen är över.

Så passade jag på att få mina värden när jag ändå var där. Allt ser väldigt bra ut. Nästan alla värden ligger i normalintervallet, och dom som inte gör det (P-Albumin, P-ASAT och S-25-OH Vitamin D) ligger precis utanför gränsen. Speciellt nöjd är jag med att D-vitamin-värdena är bra, det ena normalt och det andra precis under undre gränsen. Det betyder att jag har börjat bilda tillräckligt med D-vitamin trots att det är mitt i vintern och jag inte äter några tillskott. Det minskar risken för benskörhet.

Jag kanske lät lite gnällig över min oplanerade utflykt, men det är faktiskt fantastiskt skönt att ha så bra support fortfarande nästan två år efter transplantationen. Bara att ringa ett nummer och få prata med en sjuksköterska som är insatt i mitt fall, få läkarens utlåtande och åtgärder som dom bedömer nödvändiga samma dag. Det gör att jag känner mig väldigt trygg!


1 kommentar:

  1. Oj, min första kommentar lyckades jag radera. Men vad jag försökte skriva var att bra att du fick hjälp så snabbt och att jag väl känner igen utflyktsmålet :) Hoppas du blir bättre snart och inte behöver hosta så himla länge till! kram

    SvaraRadera