tisdag 13 januari 2015

21 månad: Äntligen antibiotika

Dr Katarina ringde i förmiddags och berättade att det var en bakterie i näsodlingen, en väldigt vanlig förkylningsbakterie - typisk dagissort. Snabbsänkan var 21 (normalvärde är <3), och det stämmer bra med odlingsresultatet. Bakterien är inte alls farlig, så jag kan läka ut det själv, men om jag ville så kunde jag få antibiotika. Det ville jag. Framför allt därfor att ska börja ett deltidsuppdrag hos en ny kund på måndag, och då vill jag vara i bra skick. Förkylningen visar inga som helst tecken på att dra sig tillbaka, och jag kan ju inte gå där och hosta och snörvla och känna mig trött och yr i huvudet.

Sen visade det sig lättare sagt än gjort att få tag på tabletterna. Först tog jag en promenad ner till närmaste apoteket. Det tar bara 10 min om man går långsamt, men halvvägs började jag känna att jag borde tagit bilen istället. Väl framme visade det sig att det var en ovanlig sorts antibiotika som dom inte hade inne. Möjligen kunde den finnas på apotek i anslutning till sjukhus. Jag köpte lite hostmedicin och rinexin och pallrade mig hem igen med ansiktet täckt av ett lager svett i kylan.

Vis av skadan ringde jag till närmaste sjukhusapotek för att kolla om dom hade min medicin. Det hade dom inte, men snälla Johan som jag pratade med kollade i datorn vilket som var det närmaste apotek med min medicin i lager. Han berättade också att man kan kolla det själv på fass.se. Det var ju bra att veta! Så tog jag bilen till utpekade apotek, och där hade dom mycket riktigt medicinen. Men hon ville ta betalt för den trots att jag har frikort. Först kollade hon att medicinen ingick i högkostnadsskyddet (vilket den gör), sen ifrågasatte hon om jag verkligen hunnit få frikort (suck). Vid det laget var jag tvungen att dra fram en stol att sitta på för orken tröt. Så kom hon på att hon kunde fråga en kollega, och det visade sig att problemet var att det fanns ett
billigare likvärdigt alternativ, men dom hade inte det inne så jag fick mina tabletter på frikortet i alla fall. Det är bara tre tabletter som man ska ta en om dan och sen är det klart. Skumt, men jag hoppas att det funkar!

Efter så här mycket ävetnyr måste jag vila, och sen får vi se om jag orkar plocka undan lite juldukar och pynt. Det är ju trots allt Tjugondag Knut!

4 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Har dina tre piller haft någon effekt än ? 2 är väl förbrukade vid det här laget antar jag. Har en viss film inspelad- ska vi se den eller såg du då den gick på tv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag ätit upp alla tre tabletterna, men någon vidare effekt har dom inte haft. Febern har gått ner lite (den hade ökat igen i början på veckan), men snuvan och hostan är kvar med full kraft. Jag misstänkte att jag hade både bakterieförkylning och virusförkylning, och nu är bakterien borta men virusförkylningen kvar.
      Jag såg inte filmen utan vill hemskt gärna se den! Vi kanske kan vänta lite tills förkylningen är bättre dock?
      Kram

      Radera
  2. Oj vilken otur med bakterien just när du ska börja jobba. Hoppas du mår bättre till måndag. Lycka till på nya jobbet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är bättre men inte bra! Hoppas att det fortsätter åt rätt håll i alla fall.

      Radera