tisdag 22 april 2014

Dag +376: TBE-vaccination

Påsken har varit jättefin; trevligt umgänge med släkten i stugan och underbart väder. Illamåendet hänger i och jag kan inte äta vissa saker, men kräkningarna verkar ha glesat ut sig till ca en gång i veckan nu, så det går åt rätt håll.

Idag var jag nere på vårdcentralen och tog min första TBE-vaccination (fästing). Förra gången var dom ovilliga att ge den eftersom jag fortfarande åt kortison. Det är väl inte helt optimalt nu heller med immunhämmande Prograf, men det är ju samtidigt bra att komma igång inför säsongen, så nu kör vi. Nästa spruta ska tas om en månad.

4 kommentarer:

  1. Va skönt att höra att det går åt rätt håll! <3 Juste måste också ta TBE-vaccination.. tog bara första sprutan förra året och glömde gå tillbaka... gör inte som jag! :) Va skönt att ni kunde vara ute vid stugan när det var så fint väder! :) glad påsk i efterskott och massor med kramar till er /Loretto

    SvaraRadera
  2. Nej, jag har skrivit in i almanackan så jag inte ska missa nästa spruta. Den ska tas om 1-3 månader, men hon rekommenderade 1 månad eftersom det är säsong redan.
    Kramar till er
    AK

    SvaraRadera
  3. Jag har en inplanerad tredje och sista vaccination mot lunginflammation på fredag (ironiskt när jag precis råkat ut för detsamma...) men vet inte om jag kommer att få den nu med tanke på både Prograf och kortison. Frågade om fästingvaccin också men fick svaret att det nog är ganska verkningslöst för mig att ta det just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du får ju en massa kortison och nu har dom satt in Prograf också, så det tar nog inte så bra. När jag var där för en månad sedan åt jag fortfarande en liten gnutta kortison och lite Prograf, och då rekommenderade dom att jag skulle vänta tills åtminstone kortisonet var slut och det hade gått någon vecka, så det gjorde jag.
      Hoppas du får sova bra i natt!

      Radera