onsdag 9 april 2014

Dag +363: Informationsträff och förkylning

Det är så härligt med vår!
Igår var jag på Informationsträff för allogent (med extern givare) stamcellstransplanterade. Den här gången var det prykosocialt tema. Med. Dr. och Psykosocial SSK Jeanette höll det inledande föredraget om hur man kan påverkas fysiskt, socialt, psykiskt och andligt. Det handlade även om hur närstående kan påverkas, t.ex. att reaktionen (trötthet, oro, nedstämdhet, ilska, skuld och egna fysiska sjukdomar) ofta kommer när den sjuka är bättre. Det var mycket intressant, och jag kunde känna igen en hel del, som sömnstörningar, chemobrain (hjärnan funkar inte helt som den ska, men det går oftast över med tiden), trötthet, och risk för social isolering.

Efter föredraget delades vi upp i mindre grupper och fick prata av oss tillsammans med en personal, i vårt fall Kurator Susanne. Det är väldigt givande att utbyta erfarenheter med likasinnade! Tyvärr finns det bara 2 så'na här träffar, och nu har jag varit på båda, så det blir inte fler för min del.

På natten började luftrören tjockna till, och idag har en förkylning brutit ut. Inte konstigt eftersom maken varit förkyld ett par dar. Jag kollar febern med jämna mellanrum, för kommer den upp över 38,5 ska man höra av sig till Huddinge. I morse var den lite förhöjd, men nu är den normal igen, så det är nog lugnt. Jag hade tänkt gå och ta min första TBE-vaccination idag, men nu får det vänta till nästa vecka när förkylningen förhoppningsvis är borta.

Annars rullar det på som tidigare. Jag mår lite småilla hela tiden och vissa dagar är det värre. Kräks med 3-4 dagars mellanrum, men det är i alla fall inte sämre än tidigare, och GVHDn verkar inte ha blivit värre när jag drog ner på medicineringen.

Tänker mycket på vännen Hanna som är inlagd med flera riktigt tunga infektioner. Krya på dig gumman!


6 kommentarer:

  1. Var rädd om dig och ha koll på förkylningen. Ditt immunförsvar har mycket att göra. Kul att du fått spela golf. Själv är det bara golf på tv än så länge för min del.
    Hoppas att du får en varm och mysig påsk. Vi far upp till Kiruna för att hälsa på släkten. Kram Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en härlig Påsk. Själv ska jag fira Påsk i stugan med släkten. Det ser jag fram emot!
      Kramar till er!
      AK

      Radera
  2. Ah yes chemobrain it definitely exists - my Professor used that term and I certainly experienced it ! Good to read of your progress- you are putting up a good fight and I hope the cold gets better soon and that you will be able to get back on the golf course again. Best regards, Sheila x

    SvaraRadera
    Svar
    1. Great to hear from you Sheila!
      How are you doing - did you get a DLI?
      Best regards

      Radera
  3. Tack kära du. Jag tänker mycket på dig med. Längtar efter den där middagen som vi pratat om så länge! När du och jag är infektionsfria igen så ser vi till att den blir av omgående!

    SvaraRadera