tisdag 1 april 2014

Dag +355: Golfsäsongen är igång!

Äntligen! I söndags var jag och maken och spelade 6 hål. Han fick dra vagnen och jag har en pall på vagnen så jag kan sitta och vila mellan varven, men det gick förvånansvärt bra! Nu återkommer livsandarna känner jag! Det enda jag behöver nu är bra väder och någon som kan dra vagnen åt mig!

Men för att backa en bit; i onsdags gick jag till vårdcentralen för att ta min första TBE-spruta. Sköterskan konsulterade dock med en läkare (det gör dom alltid när man har en så komplex medicinering som jag har) och han sade att jag fick ta sprutan om jag ville, men effekten blir inte full eftersom jag både äter kortison och immunhämmande. Om jag väntar ett par veckor tills kortisonet är helt utfasat så får jag mer optimal effekt. Det är klart att jag vill ha så bra effekt som möjligt, så jag fick gå hem i ogjort ärende. Jag fick dagens promenad i alla fall! Idag har jag tagit sista kortisontabletten (peppar, peppar...), så i slutet på nästa vecka kan jag göra ett nytt försök.

Magen är fortfarande lite ostadig. Jag mår illa i vågor och kräks ungefär var tredje dag (senast idag) men det är i alla fall inte sämre än tidigare. Prickarna i ansiktet är nästan borta. Huden är rätt öm, och ibland bränner det i handflator och fotsulor (typiskt GVHD), men inte heller det är sämre än innan jag började dra ner på medicinerna, så än så länge är det positivt.

Idag var jag på lokala labbet och tog blodprov - fyra rör. Det gick utmärkt.

Här kommer en lista på nuvarande medicinering (efter sista kortisonen), mest för mitt eget minne:
  • Mycostatin, antibiotika förebyggande mot svampinfektion i mun och svalg 4 ggr/dag 
  • D-vitamindroppar, 20 droppar för att kompensera att jag inte får/fått vara i solen 1 gång/dag
  • Noxafil shot mot svamp 2 ggr/dag 
  • Valtrex, 500 mg, förebyggande mot virus, 1/dag
  • Prograf, 0,5 mg, mot avstötning, 1/dag
  • Bactrim 400 mg/80 mg antibiotika förebyggande mot lunginflammation 1 tablett 2 ggr/dag må+to
  • Calcichew tuggtablett med kalcium och D-vitamin förebyggande mot benskörhet.
  • Canoderm kräm 5%, mjukgörande på hela kroppen, vid behov.


7 kommentarer:

  1. Å det låter härligt! När golfen har såna effekter så gillar jag den :))

    SvaraRadera
  2. Go sis! Ikväll är det Kraft Nabisko. Låt dig inspireras :-) Jag har med mig en liten golfpresent från SA till dig som du ska få på årsdagen till Augusta nästa vecka. Kram /lb

    SvaraRadera
  3. :D :D :D
    Caddie och bra väder på ingång!
    Christina

    SvaraRadera
  4. Va underbart att du kunde spela!! Nu är det vädret som vi måste hålla tummarna för! :) :) /Loretto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, till helgen r deet ut att bli bra.
      Kramar till dig oh Niklas!

      Radera