torsdag 6 mars 2014

Dag+329: Jag ligger kvar i soffan!

Igår kväll fick jag i mig några skedar A-fil, men vid läggdags var det dags för hinken igen. Och sen 5-tiden i morse har den fått vara med en gång i timmen ungefär. Diarrén har dock hållit sig borta.

Jag ringde syster Kerstin med några frågor:

  • Värdena från gårdagens blodprov var normala. Hb:t var hela 143, men det beror på att jag har så lite vätska i blodet så koncentrationen blir missvisande hög. Albuminet var bra.
  • Dom testade inte Prografkoncentrationen i blodet igår, vilket var tur, för jag hade glömt att inte ta Prograftabletten på morgonen, vilket man inte får när man ska testa koncentrationen. Däremot ska dom testa det nästa gång, så då får jag skärpa mig.
  • Mycket tyder på att det faktiskt är magsjuka jag har. Är man immunhjämmad som jag kan det hålla i sig i flera veckor, och en som jag spenderade helgen med blev magsjuk i början på veckan, så man kan ju misstänka att hen blev smittad av mig (sorry!). Det betyder att kortisonet är överflödigt, så efter konsultation med Dr Katarina kan vi trappa ner till 10 mg idag och 5 mg per dag framöver. Skönt!
För övrigt tycker syster Kerstin att jag ska hoppa över fasst föda nu när jag bara får upp det, och satsa på dryck - helst över en liter per dygn. Men inte vatten, utan välja sånt med salter och socker i; Resorb, Coca Cola, näringsdryck och sånt. Jag kämpar på med det.

Nu tillbaka till soffan!


1 kommentar:

  1. Hoppas att du har fått behälla vätskan! Det låter inte så kul med magsjuka i flera veckor men det är väl ändå att föredra framför en ny GVH attack! Jag känner en tjej som har Crohns och när hon får sina besvärligast skov eller magsjuka som alltid drabbar henner hårt så brukar hon få läggas in och få dropp några dagar för att låta tarmarna vila. Kan det vara ett alternativ för dig också om det fortsätter? Har de sagt något om det?
    Stor Kram och hoppas du ändå orkar se lite på TV och så...

    SvaraRadera