lördag 30 april 2016

3 år: Blodprov, spirometri och benmärgsprov

Magnolian utanför för ingång R2 är precis på
väg att slå ut.
Nu är allt förberett för treårs-läkarbesöket om ett par veckor. Eller nästan förberett. Det gick lite si och så med vissa saker. I onsdags åkte jag till Huddinge sjukhus i väldigt god tid så jag hann ta min latte och kanelbulle före besöket och passade också på att ta blodprovet. När hon precis skulle sticka i armvecket frågade hon om jag var fastande. Det var jag förstås inte, för det hade det inte stått något om i kallelsen. Tydligen hade Dr Katarina begärt ett test av blodfetterna och för det ska man vara fastande i 10 timmar. Efter lite funderande bestämde jag mig för att ta proverna i alla fall. Om det ser väldigt konstigt ut får jag gå och ta om det, men jag har aldrig haft några problem med blodfetterna, så det är nog ingen fara. Sex rör skulle dom ha den här gången.

Sen var det dags för spirometri - lungfunktionstest. Som väntat var det väldigt besvärligt eftersom testerna triggar hostattacker och kramp i luftrören. Jag hade avstått från att ta hostmedicinen som är luftrörsvidgande på morgonen, för att inte resultatet skulle bli missvisande, och det gjorde det väl inte direkt bättre. Dr Katarina hade beställt ett extra test utöver den vanliga. Då skulle man ta ett luftrörsvidgande preparat och sedan göra vissa prover. Men sköterskan tyckte inte att det var någon idé eftersom jag bara fick hosta, så vi hoppade över det. Eventuellt får jag göra det vid ett senare tillfälle när jag inte är förkyld.

Morgonen efter var jag tillbaka i Huddinge igen. Jag bad sköterskan skriva ut mina blodvärden och satt i väntrummet med min kaffe latte och kollade igenom dom medan jag väntade på att få komma in. Alla värden ligger inom normalintervallet - även blodfetterna! HBt ligger t.ex. på 143. Jag tror det är all time high för mig. Det är alltid lika förvånande och roligt, för jag har inte vant mig vid att ha så perfekta blodvärden ännu.

Dr Henric och SSK Eritrea skötte benmärgsprovet. Jag hade inte träffat någon av dom tidigare, men dom var väldigt trevliga och kompetenta. Provet gick bra. Dom fick suga ut benmärgsvätska i två omgångar för att det skulle räcka, men det var mest det första suget som gjorde ordentligt ont, och det var snabbt över. En representant från biobanken var där och tog med sig den del av provet som skulle gå till forskning.

Det ska bli spännande att få höra alla resultat om ett par veckor.
Ha det bra och njut av våren tills dess!

2 kommentarer:

  1. Hoppas kramperna har gett sig. Låter rätt obehagligt. Vad spännande med 3-årskontrollen och fint att alla blodprover såg så fina ut. Ha en fin valborg och första maj.
    Kram
    Ann-Marie

    SvaraRadera
  2. Supervärde! Aldrig varit i närheten av det. Skönt med fina värden annars med, håller tummarna hårt för fler positiva resultat! Kram!

    SvaraRadera