söndag 24 april 2016

3 år: Snabbesök på närakuten för luftvägsinfektion

Förkylningen frodas med kraftig hosta och snuva. Dom senaste dagarna har jag dessutom fått kramp i luftrören efter hostattackerna, så det känns som det är stängt och går inte att dra in någon luft. Jag tar det lugnt och efter ca 5 sekunder lossnar det och jag kan andas igen. Man kvävs inte på 5 sekunder, men det är obehagligt att inte kunna andas. Först hände det bara någon enstaka gång, men nu händer det vid var och varannan hostattack. Därför bestämde jag mig att rådgöra med Sjukvårdsupplysningen i morse. Dom tyckte att jag skulle låta en läkare titta på det under dagen och kopplade mig vidare till närakuten. Där fick jag en tid direkt, så jag fick kasta mig iväg utan att att ha hunnit äta frukost.

Dom tog snabbsänka (visade ingenting) och Dr Mohammad förhörde mig om läget och lyssnade på lungorna. Han kunde konstatera att det inte är en bakterieinfektion, så antibiotika är inte aktuellt. Däremot skrev han ut en hostmedicin, Mollipect, som förutom slemlösande också har en luftrörsvidgande komponent, Efedrin, som inte finns i den receptfria varianten. Jag hoppas att den är effektiv så kramperna ger med sig och slemmet ger sig av. (Läser nu på bipacksedeln att en biverkning kan vara "Kramp i luftrörens muskulatur, vilket kan ge andningssvårigheter (bronkospasm)." Visserligen sällsynt, men ändå. Det var ju det jag sökte för!!!)

Det snöade när jag åkte och solen sken när jag kom hem. Typiskt april-väder! Nu har jag fått i mig frukost, löst melodikrysset varit på apoteket när det öppnade och sitter med en kopp kaffe. Mitt smaksinne har varit obefintligt dom senaste dagarna, men plötsligt lättar det en stund och jag känner smak och lukt. Då gäller det att passa på att få i sig en kopp kaffe eller något annat gott innan det försvinner igen.

Till veckan blir det full fart på sjukvårdsaktiviteterna inför 3-årskontrollen: Spirometri på onsdag (förra året hade jag också hosta när jag gjorde spirometri - det är INTE kul för hostan triggas av undersökningen), benmärgsprov på torsdag och nån av dagarna ska jag passa på att ta blodprov när jag ändå är i närheten av ett labb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar