lördag 2 april 2016

3 år: Återbesök hos hudläkaren

Igår var det dags för återbesök på hudkliniken på KS. Jag var där i god tid, så jag köpte en kaffe latte och en kanelbulle innan besöket, och satt i lugn och ro och fikade med min bok i väntrummet tills jag fick komma in (20 min efter utsatt tid, men jag hade det som sagt bra under tiden).

Dr Toomas tittade på hudförändringarna, och vi jämförde med fotona som togs första gången jag var här. Det har helt klart blivit bättre - både förhårdnaderna och färgförändringarna. Det finns fortfarande ett förhårdnat område kvar, och det ska jag fortsätta behandla med salvan några gånger i veckan. Om det skulle blossa upp på nya ställen kan jag använda salvan tätare en period efter eget huvud. Jag frågade lite om salvan som ju hade en ganska avskräckande biverkningslista. Den är egentligen framtagen för psoriasis, och vissa personer använder stora mängder på hela kroppen. Dom värsta riskerna uppstår når man använder i storleksordningen en tub om dagen och har väldigt ytliga tunna blodkärl som tar upp mycket av ämnena. Med min begränsade användning är det t.ex. ingen fara att ta kalciumtillskott om jag skulle behöva det.
Jag vet att våririsarna har fått vara med
förut, men jag blir så glad när dom dyker
upp i rabatten på våren, och dom är ju
nya för året!

När det gäller diagnosen är dom nu inne på att det är GvH, precis som Dr Pontus sade när han ringde i februari. Jag visade också upp mina naglar som senaste halvåret eller mer har blivit väldigt sköra, skivar sig och går av. Dom har alltid varit starka och bra tidigare. Dr Toomas sade att det troligen också beror på GvH, vilket verkar logiskt.

Ett annat symptom som kan vara GvH är kraftiga kramper i händer, fötter, ben, mage och rygg emellanåt. Det hör ju inte hemma på hudkliniken, så jag planerar att ta det med hematolog-läkaren i samband med 3-årskontrollen senare i vår. På det hela taget verkar det som att brorsans celler inte ligger på latsidan utan går in för sin uppgift till 100%, så riken för återfall måste vara minimal!!!

Jag behöver inte komma tillbaka till hudkliniken, utan får behandla med salvan själv vid behov och låta Hematologen hålla koll på GvH-symptomen.

1 kommentar:

  1. Skönt att salvan hjälper och huden är bättre. Skumt med kramperna, låter inte så skönt. Ser fram emot vår lunch på tisdag.
    Kram stjärnsyster

    SvaraRadera