onsdag 8 april 2015

24 månader: Spirometri

Dagens utflykt till Huddinge innehöll ett spirometriprov. Och ett löpningstest! Jag var lite sen till bussen, så jag fick springa några hundra meter för att hinna med. Jösses vad tungt det var! Jag kände mig som en dalahäst med betongben ungefär! Lungorna blev i alla fall ordentligt uppvärmda, och den snälla busschauffören väntade dom sista meterna så jag hann med!

Väl på Huddinge Sjukhus och Fysiokliniken fick jag sitta i glasburen och testa

  • Lungvolymen.
  • Hur mycket luft som finns kvar i lungorna när man tror att man tömt allt.
  • Hur effektivt syre överförs till blodet.
  • Lungvolym när man trycker på så mycket man kan.
Jag har fortfarande lite slem i luftrören (lungorna?) efter min förkylning, och vid kraftig utandning retar det igång hostattacker. Det gjorde det hela lite komplicerat, så vi får se om det går att utläsa tillräckligt resultat eller om dom kallar mig tillbaka.

Imorgon är jag "sjukvårds-fri" men på fredag bär det av till S:t Eriks Ögonsjukhus för ögonkontroll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar