onsdag 17 september 2014

17 månader: Förundersökning inför gråstarroperation

Jätteuppskattade blommor
från en kusin i Norrbotten
Så var det dags för förundersökning inför gråstarr-operation på S:t Eriks ögonsjukhus. Först blev jag undersökt av ögonsjuksköterskan Tea. Hon mätte olika dimensioner på ögat för att avgöra vilken lins dom ska sätta in. Så tog hon lite bilder på ögonen och kollade synen med och utan glasögon. Efter att ha mätt trycket (16 på höger och 14 på vänster vilket är bra) droppade hon i pupillvidgande droppar i ögonen, och sedan fick jag sitta i väntrummet ett tag och fylla i frågeformulär.

Så kom Dr Per och hämtade mig. Jag berättade om prickarna av olika slag som jag såg på högerögat för ett par veckor sedan (dom är i stort sett borta nu). Han sade att det var glaskroppsgrumlingar och inget farligt, men han tittade extra noga i ögonen för att se att det inte var något konstigt. Efter sin undersökning kunde han konstatera att i tillägg till starren på högerögat har jag begynnande gråstarr även på vänsterögat, men inte så mycket att man behöver göra något åt det än.

När vi var klara fick jag en tid för operation 29/10, men samtidigt satte dom upp mig på listan för återbudstider, så det kan bli tidigare. Operationen tar bara en kvart, och man får gå hem ganska kort efter, men inte köra bil hem. Som standard korrigerar dom samtidigt synfel på långt håll, så man kan behöva nya glasögon (eller åtminstone läsglasögon) efteråt.

3 kommentarer:

  1. Sveriges vanligaste operation är det. Det är spännande med rapport från din sida sen! Synd att jag inte hann med dej då du var här!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Bengt köpte på sig linser med tre olika fokusområden: läsa, prata över middagsbordet, och lång håll. Hans syn är irriterande bra... ;)

    SvaraRadera