onsdag 24 september 2014

17½ månad: Återbesök hos hudläkaren

Hösten har kommit med stormsteg,
men några små blommor kämpar på.
Idag var jag på återbesök hos hudläkaren. Vid jul för 1½ år sedan tog hon bort en växande brun fläck som visade sig vara malignt melanom. Den var visserligen i ett väldigt tidigt stadium, men med tanke på att transplantationen i sig medför ökad risk för hudcancer så tyckte hon att jag skulle komma tillbaka efter ett halvår. Vid det laget hade jag full GvHD och blev inlagd på Huddinge, och sen åt jag så mycket mediciner, och inte minst kortisonet med den utökade kroppsvolymen och alla nya valk-veck det innebar gjorde att jag drog på det. Valkarna är visserligen kvar, men vecken är inte lika djupa, så nu tyckte jag att det var dags för ett återbesök.

Hos Dr Birgitte fick jag klä av mig och bli beskådad från topp till tå. Ärret från förra ingreppet och området runt omkring såg bra ut. Det enda hon hittade var två små svarta fläckar på magen som möjligen i framtiden kan bli ett bekymmer, så vi bestämde oss för att ta bort dom om två veckor.

Så frågade jag om några skumma skorpor i hårbottnen som dykt upp på senaste tiden. Hon tyckte det såg ut som psoriasis, och det kan initieras av allt det jag gått igenom. Hon skrev ut Elocon, kutan lösning 0,1 % som jag ska applicera enligt ett schema ett tag framöver.

Nästa vecka ska jag till Huddinge för vaccination (vet inte vilken), så då skriver jag väl en blänkare igen. Nu ska jag iväg och träna (PilatesBall) så jag måste kila. Ha det bra!

2 kommentarer:

  1. fint med lite uppdateringar! Psoriasis låter tufft hoppas det inte är det. Går du hos KI på hud där? Jag springer där titt som tätt och de är väldigt bra. Vilken dag ska du till Huddinge? Jag ska dit tisdag den 30 och träffa dietist kl 14, och utvärdera mitt superpulver :). Tänkte bara om det råkar sammanfalla med ditt besök! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag går hos en hudläkare på en vårdcentral här ute. Det blev ingen resa till Huddinge den här veckan, för dom har slut på vaccin. Vad jag vet är nästa Huddinge-besök i november, och det har jag inte fått kallelser till än. Vi får ses på vår födelsedagslunch istället! :-)

    SvaraRadera