söndag 8 juni 2014

14 månader: Jordgubbar och rabarber

Idag åt vi frukost på verandan i stugan; premiär för i år. Jättehärligt i solen och fågelkvittret, och med melodikrysset till.

Jag mår bra igen, men i onsdags hade jag vattning diarré. Jag söker ju andra orsaker till magproblemen än GVHd, så jag googlade på rabarber. I tisdags var jag och hämtade ca 15 kg rabarber hos f.d. jobbarkompisen LL som bor i närheten (tusen tack!), och i onsdags kokade jag rabarbersaft en masse. Saften måste ju provsmakas i omgångar, så det blev nog en del rabarbersaft i magen. Googlingen visade att man faktiskt kan få diarré av rabarber, så jag tror på det tills motsatsen är bevisad. Rabarber kan visserligen också bota diarré, så man kan nog hitta precis det man vill på google, men allt som inte är GVHd duger åt mig. Igår fick jag också höra av grannen här ute
att jordgubbar kan vara jobbigt för magen, och det hade jag ätit ordentligt av förra lördagen när jag kräktes. Det kanske är så att min mage fortfarande är känslig så den inte klarar jobbiga produkter som i vanliga fall inte är något problem.

För övrigt lever jag livet med min nyvunna frihet. Jag har åkt buss för första gången på över ett år, går på restaurang, är ute i solen bararmad och barbenad, och gräver i trädgården med liv och lust.

2 kommentarer:

  1. Det är lugnt syrran, lillebror ställer upp igen! Jag lovar att dricka all rabarbersaft samt äta alla jordgubbar åt dig, så du slipper ;-) Kram /lb

    SvaraRadera
  2. Skönt att det finns nån som alltid ställer upp när det gäller att äta jordgubbar!
    ;-)

    SvaraRadera