måndag 9 december 2013

Dag +239: Influensavaccinering

Idag var det läkarbesök. Dr Katarina tror som Professor Per att själva GVHn är mer eller mindre över eftersom albuminvärdet är så bra, men undrar liksom jag varför magen inte stabiliserar sig igen efter så här lång tid. Hon misstänker att det har blivit snedfördelning av magbalansen, och att den har svårt att återställa sig p.g.a. alla mediciner jag äter. Jag ska prova att dricka Proviva och Dofilus så får vi se om bakteriebalansen kan få lite hjälp på vägen. Just idag har jag dessutom ont i magen på ett sätt som jag inte brukar. Vi får se om det också kan hjälpas av lite probiotika.

Vi fortsätter den långsamma nertrappningen av kortison (5 mg i veckan), men ändrar inget annat i medicineringen. Jag har börjat ta kortisonet (Prednisolon) bara varannan dag efter tips från Professor Per. Ena dan tar jag dubbel dos och nästa dag inget alls. På så sätt får kroppen en boost ena dan och får återhämta sig nästa dag. Det kan minska biverkningarna lite, men jag har inte märkt någon förbättring. Dr Katarina är skeptisk, men det verkar  ju inte skada i alla fall, så jag fortsätter ett tag och ser.

Jag frågade om övriga förhållniongsorder - är jag fortfarande lika infektionskänslig t.ex? Svaret är ja - jag ska fortsätta som hittills: inte gå på restaurang, ut i julhandeln eller andra folksamlingar, men det är ok att gå hem till folk som inte har någon infektion. Jag får gå på apoteket och affärer när det är lite folk, och gärna röra mig utomhus. Det var väl som jag misstänkte, men ville kolla eftersom det gått så lång tid sen vi sist pratade om det.

Dr Katarina tycker att jag ska vaccinera mig mot årets influensa nu. Det är inte säkert att det tar något vidare eftersom jag äter både immunhämmande tabletter och kortison, men det kan ge ett litet skydd och det skadar i alla fall inte säger hon. Så på eftermiddagen gick jag ner till vårdcentralen och tog min spruta.

Nästa läkarbesök blir fredagen 20/12 - sen tar vi jullov!

4 kommentarer:

  1. Heja heja fina kusin! Tänker på dig mycket. Du skulle ha uppskattat alla djuren som Monika och jag stötte på på Borneo. Försöker lägga upp så mycket bilder jag kan åre dig men det är svårt att ta foton på djur med mobilen. Ska snart tanka över stora kameran och då kommer med mer.

    Många varma kramar från Kambodja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag njuter av era bilder och är inte så lite avundsjuk! Det är ändå härligt att hänga med lite på distans! Tack för det! Ha det så himla bra båda två!
      Kram

      Radera
  2. Hoppas att probiotikan ger resultat! Biogaia's produkter ger vetenskapligt bevisat resultat, och du skulle kunna överväga att äta syrade grönsaker, helst från balticum och Östeuropa.

    Jag har hört talas om något äckligt annars -- bajstransplantation. yeeeuch, men man tar bajs inkl dess bakteria från en frisk person och sätter in den i tarmen på den som inte smälter maten så bra. Det tycks fungera.

    Om man tar bajset från en smal person och transplanterar den till en rund person, blir den runda smalare, dessutom. Men det har INTE jag prövat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Jag vräkte i mig syltade grönsaker hos en kompis som syltat själv - antagligen något som kroppen kände att den behövde!
      Det där med bajs-transplantation har jag också hört talas om, men det får nog bli en sista utväg. Känns inte så lockande även om det funkar! ;-)
      Kramar

      Radera