tisdag 27 augusti 2013

Dag +138: Besök på käkkirurgen

Jag åkte in en timme tidigare för att ta en fika med tranplantationskompisen Hanna, som varit och lämnat prover på morgonen. Jättekul att träfffas och utbyta erfarenheter. (Det tyckte gubben vid bordet brevid också. Han lyssnade intresserat, och när han skulle gå berättade han att han själv transplanterat levern för ett par år sedan, och uppmanade oss att kämpa på. Gulligt!) Jag hoppas att Hanna och jag kan ses snart igen!

Det låter väldigt dramatiskt med käkkirurgen, men besöket var i verkligheten helt odramatiskt och väldigt trevligt. Efter att ha läst min bok en halvtimme extra för att Tandläkare Karin blivit försenad från sitt eget läkarbesök i Solna pratade vi först igenom hur transplantationen och tiden efter varit, både i största allmänhet och i munhålan i synnerhet. Allt har ju gått väldigt bra, och när hon sedan tittade på slemhinnorna och tänderna såg allt mycket riktigt utmärkt ut. Det enda lilla problemet jag har är en spricka i en tand som jag haft sedan tidigare, och som vidgats och börjat ila extra mycket när jag bet i något hårt. Jag kan fixa till det om jag har mycket besvär av det, men det är i nuläget ingen risk för infektion, så jag får betala själv som vanligt. Jag bestämde mig för att vänta och ta det med min vanliga tandläkare när jag är tillbaka där, för ilningarna har blivit bättre, så det är ingen brådska. Eftersom allt är ok behöver jag inte komma tillbaka förrän vid 12 månader, om det inte bryter ut någon GVH eller andra problem i munhålan innan dess.

När jag ändå var på Huddinge passade jag på att stifta bekantskap med provtagningscentralen och ta veckans blodprov här. I armen för första gången sedan i mars! Det var rätt fullt i väntrummet, vilket inte är optimalt för en infektionskänslig. Ganska snart kom dom ut och berättade att datorerna låg nere, så det gick inte att ta några prover för tillfället eftersom alla remisser är digitala. Det är tredje gången datorerna ligger nere när jag har varit här under den här sommaren! Efter en halvtimme kom systemet igång igen, och sedan rullade kön undan väldigt snabbt.

Medan jag sitter här och skriver upptäcker jag att det har blött igenom både förbandet i armvecket, min vita långärmade topp och när jag kollar i hallen även min vita jacka.
Note to self: Var noga med att trycka på förbandet en bra stund efter provtagning, åtminstone så länge jag tar Fragminsprutorna!

En syster från Hematologen ringde just och gav mig min läkartid till onsdag nästa vecka. Då passade jag på att fråga om HBt som idag ligger på 88. Så jag klarar mig från transfusion ännu en tid!

2 kommentarer:

  1. Tack för en otroligt trevlig pratstund! Synd att vi inte visste då att din tandläkare var sen, jag hade gärna kunnat sitta en stund till. Men vi får ta igen det snart :)
    Skönt att höra att det går så smärtfritt på käkkirurgin. Som du skrev; det låter ju väldigt dramatiskt. Men nu känner jag mig lugn inför mitt besök. Tur att vi kan förbereda varandra!

    Vilken otur du hade sen, datorerna fungerade jättefint när jag var där bara ett par timmar innan? Mycket kan hända under en fika tydligen.

    Ha en bra vecka så hörs vi snart igen!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Ja, det var ju tokigt, men när dom väl kom ut och sade det var du nog redan på väg hem.
    Vi får träffas utan tider att passa nästa gång!
    Kram

    SvaraRadera