lördag 5 oktober 2019

6½år: Årskontroll på hematologen

Snart är säsongen över, men jag njuter så länge det går.
I tisdags var jag på Huddinge Sjukhus för årskontroll på Hematologen. Det känns nästan som att träffa en gammal kompis när jag strålar samman med Dr Katarina. Väldigt trevligt, och det verkar hon också tycka. Det är väl kul med en så frisk patient.

Blodvärdena är ju superbra - det visste jag redan. Jag berättade om mina artros-problem, och det kom henne att tänka på bentäthetsmätning. Inte för att det har något samband med artrosen, men jag har också tänkt på det för jag har blivit ca 6 cm kortare sen mina ungdoms dagar, och det är lite väl mycket. Sist jag gjorde det var för 4 år sedan, och då var det lite begynnande benskörhet, men inget man behöver behandla. Dr Katarina skrev i alla fall en remiss på bentäthetsmätning.

Så pratade vi lite om Dr Eriks forskningsstudie om hjärntrötthet, som dragit ut på tiden men där rapporten snart är klar. Det ser jag fram emot.

Igår fredag var jag på återbesök på husläkarmottagningen rörande blodtrycket. Jag har tagit det själv ett par gånger hos mamma som har en blodtrycksapparat, och då har det varit bättre men inte bra (ca 135/100). Jag träffade SSK Alexandra som tog trycket som nu var 135/80. Måltrycket som Dr Anders satt upp är 135/85, så jag har nått målet. Jag fick recept på fler tabletter i samma dos, och om två veckor ska jag dit för provtagning inför årliga hälsokontrollen via jobbet, så då kan dom kolla igen.

2 kommentarer:

  1. Bra med bentäthetsmätning, jag går ju varje år och kollar och har även tagit sprutor ett par gånger för att hindra osteoporosen, vilket har hjälpt bra. Fint att du fått ned blodtrycket också och att det går så bra för övrigt ändå, fast det måste ju vara tufft med höften. Ser så fram emot vår 60-årsträff snart:) Kramar från din stjärnsyster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli riktigt kul att ses och gå på vårt evenemang!
      Ha det så kul i helgen och hälsa alla jag känner!

      Radera