tisdag 15 oktober 2019

6½ år: Bentäthetsmätning, hälsokontroll och gynekologen

Det har varit en hektisk dag! Jag hade tagit ledigt från jobbet och bokat in en massa vård-aktiviteter och passade på att få lite annat gjort.

Kl. 8.00 var jag på Huddinge Sjukhus för bentäthetsmätning. Jämfört med förra gången för 4 år sedan har dom lagt till en scanning från sidan för att få bättre koll på ryggraden som jag förstod det.

På väg hem tvättade jag bilen för att lite senare på dagen få den besiktigad. Inga anmärkningar.

Väl hemma igen planterade jag lite lökar i terrass-lådan som maken grävt om och förbättrat jorden i. Jag ser verkligen fram emot att få se tulpaner och iris komma upp i vår.

På eftermiddagen var jag på husläkarmottagningen för årets hälsokontroll genom jobbet. Första delen som genomfördes av SSK Pia innefattade blodprov, vikt- och längd-mätning, hörselkontroll (där finns en del brister), spirometri (lungorna funkar normalt), EKG (ser bra ut) och blodtrycksmätning (131/95 - inte helt perfekt trots tabletterna). Jag fick också med mig en burk för avföringsprov. Vid återbesöket hos läkaren i november får vi kolla hur blodtrycket utvecklar sig och om vi ska justera medicineringen.

Efter en snabb, sen lunch (blodproven skulle tas på fastande mage) plockade jag upp mamma, och vi åkte till gynekologen för kontroll tiderna efter varandra. Jag har inte varit på 4 år, vilket min husläkare inte var så nöjd med. Allt såg i alla fall bra ut, och vartannat år tycker Dr Yacoub är ett lagom intervall.

Dagen avslutades med en trevlig fikastund hos faster och farbror som bor helt nära gynekologmottagningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar