onsdag 30 oktober 2019

6½ år: Tandläkarbesök, pedagogisk film och diarré

Var hos tandläkare Sia förra veckan på rutinkontroll. Sköterskan Yvonne frågade om jag har någon protes inopererad, så jag berättade att jag har det om en månad. Det var bra att veta, sade hon, för har man en protes ska man ta en antibiotikatablett en timme före besöket. Tydligen är bakterierna man har i munnen väldigt klibbiga. Blöder man under tandläkarbesöket kommer dom ut i blodomloppet. Normalt är det inte några problem, men har man en protes fastnar bakterierna lätt där och sätter igång en infektion, och den kan vara svårt att bli av med. Därför vill dom att man ska ha antibiotika i blodet under tandläkarbesöket. Så i framtiden ska jag gå ner och hämta en tablett några dagar innan och ta den en timme före besöket. Jag dubbelkollade i broschyren jag fått om höftoperationen, och där stod det som jag trodde att detta gäller dom tre första månaderna efter operationen. Men det känns bra att dom är extra nitiska, så jag tackar och tar emot även efter det.

Tandläkarbesöket gick bra; inga hål eller skador, men lite tandsten som dom tog bort (och det blödde mycket riktigt lite på ett ställe).

I övrigt kämpar jag på med sjukgymnastiken. Är nere på gymmet ett par gånger i veckan och försöker hinna med att göra träningsprogrammet hemma två gånger alla andra dagar.

På Svenska Höftprotesregistrets hemsida finns en bra och pedagogisk film om höftledsoperationen, om ni vill veta mer om hur det går till.

Idag har jag haft vattendiarré hela dagen. I övrigt mått bra och kunnat äta som vanligt. Det är min mage som får frispel emellanåt efter stamcellstransplantationen, men den här gången slapp jag hinken i alla fall. Hoppas det är bra igen imorgon!

1 kommentar:

  1. Halloj! Alltid fint att följa vad som händer dig, önskar dig verkligen lycka till med operationen. Och tack för senast! Var så himla bra och trevligt!
    Kramar!

    SvaraRadera