söndag 22 september 2019

6½ år: Blodtrycket omhändertaget

Mina pelargoner tokblommar nu när hösten kryper sig på.
Jag var hos husläkaren Anders i torsdags för att få ett grepp om blodtrycket. Det var lite bättre än vanligt, 155/110. Ganska bra tyckte jag. Det tyckte inte Dr Anders. Eftersom jag nyligen tagit blodprov inför års-besöket på hematologen hade han redan kollat upp att det inte var något fel på andra organ, så han skrev ut Losartan 50 mg att start med. Återbesök hos sköterskan om två veckor, och hon kan vid behov dubbla dosen. Två veckor senare bokade vi in provtagning för årets hälsokontroll för att ytterligare följa upp och byta medicin vid behov.

Jag började ta tabletterna i torsdags, och har inte haft huvudvärk sen dess vilket är ovanligt. Före det hade jag huvudvärk var och varannan dag. Dessutom tycker jag att jag sover lite bättre. Vet inte om det har något samband, men jag tackar och tar emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar