torsdag 14 november 2019

6½ år: Inskrivning

I förrgår var jag på läkarbesök som del i den årliga hälsokontrollen. Allt var bra. Hörseln var till och med lite bättre än förra året; jag trodde att det var tvärt om.

Igår var det inskrivning inför operationen. Först fick jag träffa kirurgen Per som ska utföra operationen. Vi pratade om operationen och mitt hälsotillstånd. Protesen han planerar att sätta in är av titan, och inte en cementerad. Men det är först när dom gått in och ser hur bra skelettet är som dom bestämmer slutgiltigt. Jag berättade om magen som varit besvärlig till och från i två veckor, men nu verkar den ha stabiliserat sig. Han verkade inte orolig för det. Jag fick svar på vilka mediciner jag måste sluta med inför operationen och hur det kommer att bli i security på flygplatser efteråt (det kommer att tjuta, men då gör dom en manuell kontroll så är det bra med det). Så frågade jag om hälkilarna som sjukgymnasten introducerat. Han mätte och tyckte inte att jag behöver några. Operationen kommer inte göra någon skillnad.

Så fick jag träffa narkosläkaren Håkan. Jag kommer att få sövning, och det är jag glad för. Skönt att vakna upp först när allt är klart.

SSK Marcelle tog EKG som var bra och skickade mig att ta blodprov på labbet - 2 rör.

Efter en liten paus då jag klarade av biblioteks-besök och lunch var det genomgång med sjukgymnasten på avdelningen. Det var närmare 15 höftpatienter där och kanske 5 medföljande. Sjukgymnasten Hanna gjorde en jättebra presentation om hur det kommer att gå till under och efter operationen och efter hemgång. Jag fick bl.a. lära mig att artros är obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av brosk. Eftersom kroppen inte kan bilda nya broskceller så försvarar den sig genom att bilda benceller istället, och då blir det lite knöligt istället för den blanka fina broskytan. Risker efter operationen är att leden hoppar ur led under dom första 6 veckorna (man får en massa instruktioner och restriktioner för att undvika det), blodpropp (undviks med fottramp/rörelse och blodförtunnande tabletter) och infektion. Hanna tryckte på att man inte ska slänga kryckorna för tidigt. Minst 6 veckor ska man ha dom annars försämras läkningen. 1-1½ år tar det innan man har återfått optimal funktion. Mötet avslutades med att vi fick hämta ut hjälpmedel som man hyr för 100:- per grej. Jag fick toa-förhöjning, dusch-pall, 2 olika förhöjningskuddar, griptång och strumppådragare (man får inte böja sig efter operationen). Det fanns sängförhöjare för medar, men dom var rätt tunga, och maken har kommit på att det kan vara ett bra sätt att få användning av Bra Böckers uppslagsverk, så det får bli så istället.

Nu är jag väl förberedd. På måndag är det dags. Jag får se när jag orkar skriva något efter det.


1 kommentar:

  1. Hoppas allt gått fint idag och att du inte har ont. Kommer och hälsar på dig hemma när du orkar. Kramar, stjärnsystern

    SvaraRadera