onsdag 18 september 2019

6½ år: Höftoperation bokad

Dr Anna ringde i måndags som lovat. Hon hade tittat på MR-utlåtandet och kunde berätta att utgjutningen i högerhöften beror på begynnande artros som gör att hinnorna blir irriterade och ledvätska ansamlas. Jag hade fått en kallelse till höftkirurgen på Ortho Center, och då var hon nöjd.

Idag träffade jag Dr Per, som tittade på dom olika röntgenbilderna, utlåtandena och undersökte mina höfter. Med tanke på hur sliten vänsterhöften är var han förvånad över att jag ändå klarar mig så bra som jag gör. Men det är helt klart läge för en operation om jag vill, och det vill jag. Han förklarade att bencystan ("subkondrala cystor") är en hålighet som är kopplad till artrosen. Det beror på en långvarig inflammation som gjort att skelettet får förhårdnader och däremellan skapas håligheter som fylls med ledvätska som med tiden blir geléaktig. Min största är ca 1 cm, och under operationen rensar dom ur den och fyller med cement.

Högerhöften är svullen och har begynnande artros precis som Dr Anna beskrivit. Det finns inga tecken på något annat konstigt, och den behandlas bara med sjukgymnastik tills vidare.

Vi bokade in ett förberedande besök (inskrivning) med Dr Per, narkosläkaren och provtagning 13/11, och själva operationen 18/11. Jag fick med mig en broschyr med information, däribland gymnastik-övningar att göra inför operationen.

Jag har sen nästan ett år tillbaka haft högt blodtryck, men har tänkt att det ska sjunka igen när allt lugnar ner sig. Detta har dock inte hänt, och idag var det ca 165/125. Alldeles för högt tyckte Dr Per, så han sa till mig att ordna en tid och få bukt på det snarast. Jag lyckades få en tid hos min husläkare imorgon, så det ska vi nog få ordning på innan operationen.

2 kommentarer:

  1. Hej! Har nu läst in mig på sommarens höftproblem. Vad bra att du ska bli opererad, verkar ju som höften är i rejält behov av det. Kommer du att vara sjukskriven länge sen? Var sker operationen? Alltså vilket sjukhus, eller blir det på Ortho Center? Kramar från din stjärnsyster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli skönt att få höftleden utbytt. Det blir mer och mer smärtsamt nu.
      För kontorsråttor som jag är sjukskrivningen 6-8 veckor, så i början på januari bör jag vara tillbaka på jobbet.
      Operationen sker på OrthoCenter på Löwenströmska.
      Kram på dig!

      Radera