onsdag 5 november 2014

19 månader: Benmärgsprov för 1½-årskontrollen

I morse bar det iväg till Huddinge för benmärgsprov och vaccination. Provtagarna låg lite efter sitt schema, så SSK Carina klämde in vaccinationen före, fast det egentligen var planerat till efter. Jag fick en spruta Prevenar (mot pneumokocker). Det står "boosterdos" i vaccinationskortet, så jag antar att blodprovet senast för att kolla om vaccinationerna tagit ordentligt visade att denna inte givit fullgott skydd. Jag får kolla det med Dr Katarina på nästa besök.

Eftersom det är dags för vaccinering mot säsongsinfluensan frågade jag SSK Carina om det är OK att ta den nu, men hon sade att jag måste vänta 2 veckor så det inte blir för tätt.

Hon printade också ut mina värden som jag bad om. Det ser rätt bra ut. Några värden är marginellt förhöjda, och levervärdena (P-ASAT och P-ALAT) har stigit en aning på senaste tiden. Det är inga dramatiska höjningar, men lite konstigt tycker jag eftersom jag inte äter några mediciner längre. Jag får kolla det vid nästa läkarbesök.

Det som ska till forskning har redan skickats iväg. Utstryk-
ningarna på objektglsen är benmärg som ska jämföras med
utstrykningar från blodprovet i fingret (utanför bilden) för att
se hur "fabriksproduktionen" förhåller sig till slutresultatet.
Så var dom klara för benmärgsprov. Dr Christer tog det, och hade med sig eleverna Magnus och Sofie. SSK Gunilla var där för att ta hand om den del av provet som ska gå till MDS-biobanken för forskning, och SSK Pia assisterade vid provtagningen. En hel flock med personal med andra ord. Dom frågade om eleverna fick utföra provet, men då sa SSK Gunilla nej eftersom dom behövde ta så pass mycket för både tester och forskning. Det höll Dr Christer med om, och det är jag tacksam för. Han skötte det hela galant, och fick ut allt som behövdes på första besöket utan att det gjorde särskilt ont. SSK Pia stack mig i fingret samtidigt, så nu är jag rätt perforerad.

För övrigt så ringde Dr Birgitte, hudläkaren, här om dagen och berättade att dom två hudfläckarna hon tog bort var godartade, så nu är jag helt färdigbehandlad på den fronten (för den här gången i alla fall).

Och så det opererade ögat: Första kvällen syntes det som en gloria runt alla ljuskällor och sent på kvällen separerade också det blå-turkosa ljuset ur sig och lade sig brevid alla vita lampor. Synen var också lite disig. Det tog nästan 2 dygn för pupillen att bli normalt liten, och även efter det gjorde det lite ont när jag tittade i ljuset, men efter några dagar var alla symptom borta. Nu är synen på det opererade högra ögat klart bättre än på det vänstra, både med och utan glasögon - i alla fall på lite håll. På nära håll är behovet av läsglasögon något större på det opererade ögat än det andra (den nya linsen är ju utformad så), men det är mycket bättre än före operationen då jag knappt kunde läsa med högerögat. På det hela taget väldigt lyckat med andra ord.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    det var ett tag sedan jag var in på bloggen.
    Kul att ni kunde åka utomlands och få semester på annat håll. Det är ju inte så lätt att röra på sig när det är provtagningar och andra besvär som gör sig påminda.
    Du verkar må bra med tanke på att du varit med om och allt ser ut att gå som det ska. Nu väntar en vinter med förhoppningsvis massor av snö, god hälsa och gott humör.
    Ha det bra! Kram Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monne, vad kul att höra ifrån dig! Jag har tänkt mycket på er den här hösten, mycket kanske för att jag själv börjar må så pass bra, och det känns orättvist att inte allla får komma ut i andra änden!
      Jag mår alltså superbra efter omständigheterna. Är visserligen svagare i benen och lite sånt, men på det hela taget, och mentalt, känner jag mig som innan det här äventyret. Det är bara att hålla tummarna för att det håller i sig och fortsätter gå åt rätt håll.
      Ja, en riktig vinter vore toppen så man kan åka skidor och skridskor.
      Stora kramar till dig och barnen!

      Radera