lördag 30 mars 2013

Ögonakuten!

Ögat har blivit sämre dom senaste dagarna, så efter att ha kollat på en Roller Derby match där dottern var domare åkte vi till akuten på S:t Eriks Ögonsjukhus. Tre timmar senare hade jag fått diagnosen irit (måste behandlas för att inte riskera bestående men!) och styrde kosan mot Apoteket C W Scheele med dygnet runt öppet.

Note to self: Självdiagnostik ska praktiseras SPARSAMT och med ödmjukhet!

Återbesök ska göras om en vecka, men det blir väldigt tight att få in i min fulla kalender. Vi kom överens om att dom ska försöka fixa en tid på Huddinges ögonmottagning i slutet på nästa vecka, för det är ju där jag kommer att befinna mig. Dom ska ringa imorgon och lämna besked.

Med kortison som ska droppas i ögat 8 ggr per dag och pupillvidgande som ska droppas 3 ggr per dag kom vi till slut hem.

Strax dök snälla svägerskan som är ASIH-sjuksköterska upp och lade om mitt CVK-förband, för det sipprar blod längs slangen under plastförbandet hela tiden (se bilden). Jag hade checkat av med hematologen att det var ok. Det var SÅ skönt att få det åtgärdat! Förhoppningsvis har det slutat att sippra nu!

Nu ska vi försöka få i oss lite middag!

4 kommentarer:

  1. Bra med hjälp :)Då blir det keps och solglasögon några dagar nu när solen skiner!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev faktiskt mycket bättre på bara några timmar med dropparna. Men så droppar man också rätt ofta! Nu är jag inte ett dugg ljuskänslig längre. Har däremot jätteont i lymfkörtlarna på den sidan, men det kan väl inte komma från iriten?

      Radera
    2. Det är mer än jag kan svara på. Fråga dina kontakter? Och be dem förklara hur om det hänger ihop. Vill gärna veta, hoppas det går bort fort!

      Radera
    3. Nej, det var inte lymfkörtlarna och inte spottkörtlarna som jag trodde ett tag. Igår var smärtan mindre koncentrerad och var mera på hela högersidan av halsen. Läkaren trodde att det var störningar från cvk:n som skapat en inflammation.

      Radera