onsdag 27 november 2019

6½ år: Veckan efter höftoperationen

I måndags en vecka efter operationen ringde en sköterska från Ortho Center för att höra hur det går. Det hade dom förvarnat om. Vi pratade om smärtlindringen, träningen, toalettbesök och annat. Allt går bra, så nästa aktivitet är återbesök för att ta bort agrafferna och inspektera såret om två veckor.

Jag har dragit ner på dom snabbverkande morfintabletterna (OxyNorm), så det var ett par dar sen jag tog någon senast. Idag slutar jag med dom inflammationshämmande, och nästa steg blir att börja trappa ner dom långtidsverkande morfintabletterna, men jag avvaktar med det, för ibland gör det lite mera ont.

Jag gör mina gymnastikövningar plikttroget 2 ggr per dag och är uppe och går en sväng i lägenheten varje timme. Sedan igår har jag börjat gå ett varv runt gården där jag bor. Man får börja med 5 min promenad ute och trappa upp till 15-20 min efter 6 veckor. Det låter väldigt långsam ökning, men jag märker att om jag anstränger mig för mycket så får jag mera ont. Läkandet och tabletterna tar på krafterna så jag sover en stund varje dag och vilar mycket.

Annars har jag kostat på mig en månads abonnemang på en golfkanal, så jag håller mig sysselsatt. Förra veckan var det final på Europatouren, och den här veckan börjar den nya säsongen med en tävling i Leopard Creek på gränsen till Kruegerparken i Sydafrika. Dom filmar in i parken emellanåt så man får se alla möjliga vilda djur. Det ser jag verkligen fram emot. Dotterns katt Ebba är här och håller mig sällskap. Hon gillar också att titta på golf!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar