tisdag 7 juli 2015

27 månader: Operationen avklarad

Sådärja, så var det gjort! Förberedelserna var att duscha och tvätta håret med desinficerande Hibiscrub igår kväll och igen i morse. Ingen mat eller dryck från midnatt. Det var väl inte så gynnsamt för min nattsömn eftersom jag brukar lindra hostan med halstabletter och vatten, men jag får väl sova sen!

På S:t Göran blev jag omhändertagen av Sofie. Jag fick byta om till bakvänd operationsrock, stumpor, skyddsmössa och vanlig rock och fick 2 Alvedon och en Postafen mot illamående.

Dr Bo kom in och pratade lite, och jag bad honom skriva ut Cocillana mot hostan och frågade lite om vad jag får göra och inte. Grundregeln är tydligen att lyssna på kroppen.

Efter en stund blev jag ledsagad av narkossköterskan Annika till operationsrummet, fick ligga upp och bli rentvättad. Annika satte en PVK (perifer venkateter) i vänstra armvecket. Hon undrade lite över mitt ärriga kärl, och tog ett annat bredvid istället. (Tur att jag använde högerarmen igår!) Hon tog blodtrycket och satte en klämma som kollar syresättningen på fingret. Så fick jag lugnande intravenöst så det svirrade till i huvudet.

Dr Bo utförde operationen med hjälp av en operationssköterska och en undersköterska. Dom satte på skyddspapper här och där och satte igång. Jag hade lite låg syresättning av blodet (runt 90%) så jag fick en slang med syre i ena näsborren. Det räckte tydligen inte, så ibland sprutade hon lite extra syre i den andra näsborren också. Det hela var över på 20 minuter, och gjorde inte särskilt ont. När dom tagit bort all rekvisita fick jag sätta på mig trosor och binda och själv gå tillbaka till rummet stöttad på Annika.

Sofie kom med två diklofenak och frukost som jag glupskt satte i mig, och efter det kaffe och kaka. Efter en och en halv timme när jag vilat och kunnat kissa tog dom bort PVKn. Jag fick byta om till mina egna kläder, fick lite smärtstillande tabletter (diklofenak och kodein) att ta med hem, återbesökstid om 6 veckor och lite instruktioner. I stort sett ska jag undvika tunga lyft och hård träning i 2-3 veckor.

Maken plockade upp mig och vi åkte hem efter att ha hämtat ut hostmedicinen på apoteket. Jag tog 1g Alvedon eftersom det känns lite och en dos Cocillana. Nu är det vila som gäller!

4 kommentarer:

  1. Skönt att det gick så bra :-) Se nu till att vila och inte anstränga dig för mycket, så du är fit för fight den 29:de ;-) Ha det guld /lillebror

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajjemen, jag vilar! Har precis läst ut "The elephant whisperer" i hammocken. Skitbra!

      Radera
  2. Oj vad snabbt allt verkade gå! Bra att veta om jag måste göra en sådan operation också så småningom. Hoppas du fortfarande mår bra och att hostan snart ger sig. Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mår förvånansvärt bra. Behöver bara ta värktabletter på kvällen och hostan har faktiskt blivit bättre.
      Kram

      Radera