onsdag 21 oktober 2020

7½ år: Dags för höftoperation igen

 Idag hade jag tid för röntgen och träff med Ortopeden. Röntgen hade kallat mig till 8:30. Jag anmälde mig och satte mig att vänta, men efter 45 minuter fick jag säga till, för då var det bara en kvart kvar till läkartiden. Jag fick slinka före och hann precis. Dr. Per förhörde mig om symptomen, undersökte och tittade på bilderna, och kunde konstatera att brosklagret är nära utraderat, speciellt på framsidan. Vi bestämde oss för att det är dags för operation av högerhöften nu, och han skickade mig vidare till narkosläkaren Najwa som gick igenom lite mediciner, allergier och allmänt hälsotillstånd. Därefter fick jag träffa vårdplaneraren SSK Marcelle för att boka datum i december och göra inskrivningen så jag slipper komma separat för det. Där ingår blodprov, så jag fick med mig en remiss i handen och gick ner till labbet. Informationsmötet med sjukgymnasten har dom fått ställa in pga pandemin, men dom har lagt upp en film på hemsidan med hela presentationen, så den får jag kolla in. Det var en väldigt bra genomgång, men jag har nog glömt en del. Lyckligtvis har jag alla hjälpmedel kvar sen förra gången, så jag behöver inte åka och hämta något.

Jag passade på att fråga om högerknät också. Det gör ont ibland, spänner ibland och är väldigt obehagligt vid vissa rörelser. Där menisken saknar en bit finns det inte så mycket dämpning, så ytorna hoppar väl mot varandra. Som jag misstänkte är det inte mycket att göra åt. Bara träna ordentligt och stå ut tills något går sönder igen och jag måste byta ut hela leden.

Jaha, så var det med det. En till vinter på kryckor, men det ska bli skönt att få det gjort i god tid före golfsäsongen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar