torsdag 19 januari 2017

3½ år: Återbesök hos ortopeden

I tisdags hade jag återbesök hos ortopeden. På den vanliga röntgen av höfterna kunde man se att speciellt den vänstra har lite slitage, men är inte helt utsliten ("lätt broskreduktion med antydd subkondral skleros"). Det kan ge smärta, men är ingenting man opererar i det här stadiet. Magnetröntgen visade att facettlederna mellan kotorna i hela ländryggen är slitna ("arthros av lätt till måttlig grad") och att diskarna är lite åldrade och har tappat sin spänst. Det här kan göra ryggen känslig så man lättare får ont, men det är inga diskbråck som trycker på nerverna. Sammanfattningsvis är det rätt normala åldersförändringar som behandlas med Naproxen (smärtstillande och inflammationshämmande) vid behov och förebyggs med stärkande sjukgymnastik. Jag ska fortsätta som vanligt men respektera smärtan säger Dr Eric. Han skrev ut Naproxen och Esomeprazol för att skydda magen lite. Jag går antagligen till min naprapat för att få ett anpassat träningsprogram.
Amaryllisen jag fick av min faster i slutet på oktober
blommar på sin tredje stängel nu. Fantastisk!

Ett bifynd från magnetröntgen var att dom såg en leverförändring som bör utredas vidare för säkerhets skull. Det är sannolikt ofarliga cystor eller hemangiom (kärlnystan) säger röntgenutlåtandet, men det känns tryggt att det utreds vidare. Dr Eric skriver en remiss.

För övrigt har jag ingen förkylning att tala om och naglarna är helt normala igen. Det bränner fortfarande under fötterna när jag inte belastar dom och hudförhårdnaden finns kvar men är minimal.

I morgon ska jag till tandläkaren med min avbitna tand, och nästa fredag ska jag till Huddinge och ta lumbarpunktion som en del i forskningsstudien jag gått med på att delta i, så det händer lite på sjukvårdsfronten i alla fall.

Idag fick jag ett SMS när jag just skulle packa ihop och gå hem från jobbet. Det kom från min Stjärnsyster som råkade vara i närheten på ett kafé. Jag tog mig dit och vi snackade bort en stund över en fika. Det var en riktigt trevlig spontan-paus i vardagen.

1 kommentar:

  1. Jaa, det var verkligen roligt! Så fint när vi träffas och även att vi kan utbyta transplantationserfarenheter. Bra att läsa allt på bloggen även om jag fick veta det mesta när vi träffades.
    Kram syrran

    SvaraRadera