lördag 6 februari 2016

2 ¾ år: Telefonsamtal från hudläkaren

Igår ringde hudläkaren Pontus upp. Han sade att dom hade begärt en ny analys av hudprovet, och nu såg det ut som förhårdnaderna och förändringarna skulle kunna vara GvH trots allt. Det är tydligen inte någon exakt vetenskap det där med diagnosticering! Han skrev ut en ny salva som förutom kortison har D-vitamin i sig, och som är bra mot GvH. Den ska jag smörja varje dag i 3 veckor och sedan varannan dag tills jag kommer på återbesök. Dom skickar kallelse till det om 4-5 veckor. Telefontiden som jag hade om en vecka tar han bort.

När jag hämtade ut salvan (Daivobet) undrade farmaceuten på apoteket om jag inte hade klåda också förutom förhårdnader. Nej, det har jag ju inte. Då frågade hon om jag hade provat med något annat läkemedel först. Jag berättade att jag hade det, men att läkaren hade bytt för att det troligen var GvH efter transplantationen och det här skulle funka bättre. Då fick jag min salva som för övrigt kostar 907:50 kr för 120g innan man drar av för högkostnadsskyddet! Jag undrar varför hon var så ifrågasättande, men när man läser bipacksedeln verkar det vara en riktig dundermedicin. Hmm.... vi får väl ser om den hjälper eller om jag bara får biverkningarna. Vad sägs om att binjurarna slutar fungera, grå starr, svängningar i blodsockret, röda fläckar med gula varblåsor, förstoppning, muskelsvaghet, förvirring eller koma. Får man det ska man kontakta sin läkare. Så snälla, om jag blir förvirrad eller hamnar i koma - kan ni hjälpa mig och ringa Dr Pontus då!?!

9 kommentarer:

  1. Nja, om du hamnar i koma skulle jag nog ringa 112 ;)

    Alltid lika trevligt med såna biverkningar... en medicin jag hade förr i världen hade biverkningarna "plötslig, oförklarlig död" och "spelmani", haha. Tack och lov slapp jag få det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, "plötslig oförklarlig död" är inte att leka med! Verkligen tur för oss alla här ute att du slapp det!!!
      Hoppas det rullar på bra med pluggandet!

      Radera
  2. Det är verkligen inte roligt att läsa om alla biverkningar som mediciner har, en del av det mer otäcka slaget....hoppas du inte har blivit förvirrad eller fått nåt annat och att sömnen är bättre. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sömnen är faktiskt bättre! Mera normalt dålig numera, och det är helt OK. Det är svårt att skilja min vanliga förvirring från en eventuell biverkan, så det kan väl inte vara så farligt. Räknas att jag senaste veckan lyckats krascha 2 kaffemuggar i golvet och hälla ut ett glas vatten över alla papper på skrivbordet hemma och ett över grannens bord på jobbet???
      Men ännu har jag inte hamnat i koma i alla fall! ;-)
      Kram

      Radera
  3. Men stackars, har du åkt på det nu :/ Iofs är det ett bra tecken. Dontorcellerna jobbar fortfarande och skyddar. Var sitter förhårdnaderna? Men ja, diagnostiseringen är svår... Mig utreder dom för eventuell GVHd på nerverna nu. Kul va? Jag stelnar mer och mer i höger arm och hand. Den blir svårare att räta ut och vissa dagar är den oduglig. Men men. Hellre det än återfall!
    Jag ringer på en gång åt dig ;) Men håll dig på benen nu A-K, du är en stark kvinna.

    Många kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom sitter på bröstens undersida. Men jag känner inte av det - ingen smärta eller klåda eller så - så det är inga problem. Hellre GvH än mycket annat. Då vet man ju som sagt att donatorcellerna jobbar som dom ska.
      Kram

      Radera
    2. Dom sitter på bröstens undersida. Men jag känner inte av det - ingen smärta eller klåda eller så - så det är inga problem. Hellre GvH än mycket annat. Då vet man ju som sagt att donatorcellerna jobbar som dom ska.
      Kram

      Radera
  4. Det är därför jag aldrig läser bipacksedeln! Då börjar man noja över allt möjligt konstigt :S Plötslig död har jag aldrig hört... Snacka om att dom försöker försäkra sig mot det mesta. "Det är inte vårt fel att hon dog, det stod ju i bipacksedeln!"

    SvaraRadera