måndag 15 juni 2015

26 månader: Vaccinationen avklarad

Ja, nu är vaccinationen avklarad. Syster Carina på Hematologen gav mig en kombinerad Polio - Stelkramp - Difteri spruta. Den tredje och förhoppningsvis sista. Tidigare har jag fått tre separata, men nu har dom tydligen lyckats kombinera dom. Jag tror att dom kollar varje år om man har bildat tillräckligt med antikroppar, och har man inte det får man en extra boost. Jag fick det mot pneumokocker i november, och med alllt kortison jag fått kan det kanske behövas för andra vaccinationer också - vi får se.

Jag skulle ju också ha besökt käk-kirurgen idag, men i morse ringde dom och berättade att tandläkare Karin som har hand om oss stamcellstransplanterade blivit sjuk, så jag fick en ny tid om två veckor. Jaha, så gick det alltså med mina ambitioner att kombinera besök för att minska på resandet. Men med en god bok (Jan Guillous Brobyggarna denna gång) kan man stå ut med lite restid.

Jag passade på att få en utskrift av mina senaste  blodvärden, och dom var alldeles perfekta. Mitt i normalintervallet på allting. Jag har lite svårt att vänja mig vid det; mina trombcyter har ju legat högt sedan 2007 och Hb:t har varit lågt under hela 2000-talet. Före det gjorde jag inte årliga hälsokontroller, så jag vet inte hur det var då. Jag blev till och med vänligt men bestämt avvisad från blodcentralen, för dom tyckte att dom få röda blodkroppar jag hade behövde jag själv! Men med mina nya superceller ligger Hb:t på 125-135, och det är ju väldigt bra! Fast jag misstänkter att blodcentralen ändå inte är intresserade efter alla sjukdomar och behandlingar.

För övrigt mår jag alldeles utmärkt. Visserligen har en förkylning kommit smygande, så jag sov inte mycket i natt med halsen som kliade och rev, men det var ju ett par månader sedan sist nu, så det är väl läge att mitt immunförsvar får träna sig lite igen.

1 kommentar:

  1. Det verkar inte lätt att få komma till käkkirurgen! Hoppas det går bättre nästa gång. Det måste kännas väldigt bra med dina blodvärden och jag förstår att du skulle vilja ge blod för de har ju vädjat om det på TV bland annat. Men det är nog sånt vi får stå över ett tag. Kram syster

    SvaraRadera